2016. január 1-től kezdve már a külföldön élő magyar állampolgárok is jogosultak elektronikus személyazonosító igazolványra. A konzuli tisztviselőnél csak magyar állampolgár (tehát Magyarországra bevándorolt, letelepedett, menekült és oltalmazott státuszú külföldi nem) és kizárólag állandó személyazonosító igazolvány iránti igényt nyújthat be, ideiglenes személyazonosító igazolvány a külképviseleten nem kérelmezhető. A személyi igazolvány átvehető a külképviseleten (Csíkszereda, Gál Sándor utca 9.) vagy magyarországi járási hivatalban, illetve magyarországi kézbesítési címre is kipostázza az elkészült okmányt a járási hivatal.

A személyazonosító igazolvány kérelmezése kapcsán fontos változást jelent, hogy 2025. február 1-jétől már nem minden esetben díjmentes a személyazonosító igazolvány kiállítása, annak díja 95,- RON; 19,- EUR.

A díj megfizetése alól az alábbi esetek jelentenek kivételt, azaz nem kell díjat fizetni.

  • lejárat előtti 60 napon belül igényli az új okmányt
  • lejárt az okmány
  • 14 év alatti kérelmező részére
  • 70. évet betöltött kérelmező részére
  • technikai csere miatt (pl: adathiba, gyártási hiba, tárolóelem meghibásodása, elektronikus szolgáltatás nem megfelelő működése miatti csere)
  • családi állapot változás miatti csere, ha az eseménytől számítva 90 napon belül jelenti be

Nagyon fontos, hogy amennyiben családi állapot változás (házasság, válás) miatt szükséges az okmány cseréje és az ügyfél elmulasztja azt 90 napon belül főkonzulátusunkon jelezni, úgy a díjat meg kell fizetni. Ezért is fontos, hogy amennyiben ilyen jellegű változás történik, jelentsék be főkonzulátusunkon.

Az e-szig jellemzői

Az új típusú személyazonosító igazolvány elektronikus tároló elemben, „chip”-ben tartalmazza az okmányon szereplő valamennyi személyes adatot és okmányadatot, beleértve a jogosult arcképmását, aláírását, valamint az ujjnyomatát is. Ha a magyar állampolgár társadalombiztosítási azonosító jellel, valamint adóazonosító jellel rendelkezik, akkor chip-ben ez is rögzítésre kerül, ezáltal képes lesz ezen azonosítók igazolására az okmány segítségével. Felhívjuk ügyfeleink figyelmét arra, hogy elektronikus aláírás igénylésére a külképviseleten nincs mód, azt az ügyfél az e-szig birtokában utólag elektronikusan vagy magyarországi kormányablaknál személyesen kezdeményezheti.

A kérelem benyújtása

A külképviseleten a kérelmet csak személyesen lehet beadni, nincsen lehetőség meghatalmazott útján való eljárásra. Az első e-szig bármikor igényelhető, akkor is, ha a kérelmező régi típusú személyazonosító igazolványának érvényessége még tart, nem kell megvárni annak lejáratát.

Benyújtáshoz szükséges okmányok, dokumentumok:

- érvényes személyazonosító igazolvány vagy útlevél (magyar vagy román)

- honosítási okirat

- lakcímkártya

            - ha már átvette: magyar anyakönyvi kivonat (születési és házassági)

- ha már igényelt korábban: magyar személyazonosító igazolvány és magyar útlevél (érvényes vagy lejárt érvényességi idejű egyaránt)

 

Kiskorú gyermekek e-szig kérelmezésére vonatkozó szabályok:

Figyelem! Az e-szig 14 év alatti kiskorúnak is, tehát a magyar állampolgár gyermek születésétől kezdve igényelhető! Fontos tudni, hogy a személyi igazolvány a gyermek 12. életéve betöltésekor meg kell újítani, így ha valakinek pár héttel korábban járna le, várja meg míg betölti azt és ezt követően adj be kérelmét.

A 14 év alatti kiskorú egyik szülőjének (törvényes képviselő) hozzájárulása szükséges.

2021. augusztus 2-től - a korábbiaktól eltérően - a 6. életévét betöltött gyermektől is kötelező az ujjlenyomat vételezése, ezért neki is meg kell jelennie a személyi igazolvány kérelem beadásánál. 

Fontos különbség a magánútlevélhez képest, hogy a 14. életévét betöltött magyar állampolgár kiskorú önállóan is kérelmezheti a személyazonosító igazolvány kiállítását, tehát nincsen szükség a szülők (törvényes képviselők) jelenlétére.

6 éves kor alatt nem szükséges a gyermek megjelenése, hanem elegendő 1 db, a gyermeket ábrázoló (3 hónapnál nem régebbi) igazolványkép (3,5x4,5 cm), amelynek minősége megfelel műtermi fotó minőségének.

Az e-szig érvényességi ideje

Az okmány érvényessége a kérelmező életkora és a chippel való ellátottsága alapján az alábbiak szerint alakul:

- ha a jogosult a 12. életévét még nem töltötte be, a kiállítás napjától számított 3 évet követő születési idejének napja, de legfeljebb a 12. életév betöltésének napjáig terjedő időtartam;

- ha a jogosult a 12. életévét betöltötte, de a 18. életévét még nem töltötte be, a kiállítás napjától számított 3 évet követő születési idejének napja;

- ha a jogosult a 18. életévét betöltötte, a kiállítás napjától számított 6 évet követő születési idejének napja;

- a 70. életévet betöltött jogosult – abban az esetben, ha ujjnyomat adása sikeres volt, és a kérelmező nem letelepedett, oltalmazott jogállású személy vagy menekült – kérheti, hogy a részére a kiállítás napjától számított 10 éves érvényességi idejű személyazonosító igazolvány kerüljön kiállításra.

Az e-szig cseréjét kizárólag az alább felsorolt esetekben kérheti az ügyfél:

- az okmányon megjelenített adat megváltozása (például névváltoztatás);

- gyártási hiba (például lemaradt a jogosult utóneve);

- a chip hibásan tartalmazza az adatokat;

- a chip nem működik;

- 70 év feletti személy, ha eredetileg chip nélkül kérte az okmányt, de mégis tároló elemet tartalmazó e-szig-et szeretne igényelni;

- a korábbi e-szig igénylés során nem járult hozzá az ujjnyomat adásához, de utólag mégis kéri ujjnyomatának rögzítését;

- a korábban kiállított e-szig érvényességi idejének lejártát megelőző 60 napon belül.

Az e-szig eljárás illeték- és konzuli díjmentes, az elkészült okmány várhatóan 4-6 héten belül érkezik meg a külképviseletre, de bizonyos időszakokban ez hosszabb időt is igénybe vehet (pl. nyár, karácsony, új évi időszak). 

Az elektronikus személyazonosító igazolvánnyal kapcsolatos további információk megtalálhatók a www.eszemelyi.hu oldalon.